X
تبلیغات
آداب ازدواج - ازدواج

ازدواج کنیم یا مجرد بمانیم؟

آموزش قبل از ازدواج مخصوص والدین

ازدواج یک امر پسندیده است که مطابق طبیعت، فطرت، شرع، عقل، حافظ بقای نسل، پاکی نسل، سنت رسول اکرم (ص)، امر مقدس، نشاط بخش و نشانه ی خدا است. 

ضرورت ازدواج

ازدواج اقتضای طبیعت انسان است. زوجیت در تمام موجودات عالم (حیوانات، گیاهان، و حتی جمادات) وجود دارد.

سبحان الذی خلق الازدواج کلّها ممّا تنبت الارض و من انفسهم و ممّا لایعلمون.1

امام باقر علیه السلام به زنی که می خواست بدون ازدواج به کمال برسد فرمود: این کار را نکن، اگر خودداری از ازدواج، فضیلت و کمالی را در پی داشت فاطمه سلام الله علیها، به درک این فضیلت، شایسته تر از تو بود

منزه است خدایی که تمام موجودات عالم، از جمله گیاهان و انسانها و آنچه را نمی دانند به صورت زوج آفرید.

انسان به طور طبیعی به سوی زوج خود می رود و ازدواج برای رسیدن به کمال است. امام باقر علیه السلام به زنی که می خواست بدون ازدواج به کمال برسد فرمود: این کار را نکن، اگر خودداری از ازدواج، فضیلت و کمالی را در پی داشت فاطمه سلام الله علیها، به درک این فضیلت، شایسته تر از تو بود. 2

کسانی که از ازدواج رویگردانند به دستور خداوند و پیامبر بزرگوار بی توجهی می کنند.

وجوب ازدواج در دوران کنونی:

در نگاه اولیه ازدواج «یک مستحبّ موکّد »  جلوه می نماید، اما با نگاه دقیق تر درمی یابیم فقهای اسلام در هر پنج بخش احکام خمسه، به مسأله ازدواج پرداخته اند، یعنی ازدواج گاهی واجب، گاهی مستحب، گاهی مباح، گاه مکروه و گاه حرام گردیده است!

زیرا ازدواج در شرایط و افراد مختلف حکم متفاوتی پیدا خواهد کرد. چنانچه ازدواج با محارم «حرام» است و در مقابل اگر کسی به دلیل عدم کنترل عریزه ی جنسی به معصیت بیافتد ازدواج بر او «واجب» است.

در شرایط کنونی جامعه و با توجه به توسعه ی ارتباطات و تهاجم فرهنگی رسانه ها می توان امر ازدواج را از اهم واجبات به شمار آورد. زیرا متأسفانه لغزشگاههای فراوانی بر سر راه جوانان کشورمان ایجاد گردیده است. به طوری که در این شرایط واقعاً «در جوانی پاک بودن شیوه ی پیغمبری است.»

در نگاه اولیه ازدواج «یک مستحبّ موکّد » جلوه می نماید، اما با نگاه دقیق تر درمی یابیم فقهای اسلام در هر پنج بخش احکام خمسه، به مسأله ازدواج پرداخته اند، یعنی ازدواج گاهی واجب، گاهی مستحب، گاهی مباح، گاه مکروه و گاه حرام گردیده است!

ازدواج دائم نسبت به احکام اولیه:

ازدواج در ذات خود (طبق احکام اولیه) مستحب است و دلیل استحباب آن:

1- دلیل عقلی که حکم می کند بر وجوب بقاء نوع از طریق توالد صحیح که مبتنی بر ازدواج می باشد.

2- اجماع فقهای عظام.

3- آیاتی از قرآن کریم.

4- روایات معصومین علیه السلام که به حدّ تواتر رسیده است.

ازدواج دائم نسبت به احکام ثانویه:

الف- ازدواج واجب:

بیشتر فقها مواردی را برای وجوب ازدواج بیان نموده اند که عبارتند از:

1- هرگاه ازدواج، متعلق نذر قرار گیرد.

2- هرگاه ازدواج متعلق عهد قرار گیرد.

3- هرگاه ازدواج متعلق قسم قرار گیرد.

4- هرگاه ازدواج، مقدمه ای برای انجام کار واجبی قرار گیرد به طور مثال: حفظ نوع انسان واجب است و ازدواج به عنوان واجب کفایی مقدمه ی حفظ نوع انسان است.

5- هر گاه ترک ازدواج سبب قرار گرفتن در ضرری بشود.

6- هرگاه ترک ازدواج، سبب واقع شدن در زنا یا حرام دیگر گردد.

 

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «همسردار در حال خواب، در نزد خداوند از انسان بدون همسری که روزها را روزه بگیرد و شب ها را تا صبح عبادت می کند برتر است

ب- ازدواج حرام:

1- ازدواج کسی که مرد یا زن بودن او معلوم نیست.

2- هرگاه ازدواج سبب ترک نمودن حقّی از حقوق واجب گردد.

3- هرگاه ازدواج سبب ضرر زدن به همسر گردد و ...

ج- ازدواج مکروه:

1- هرگاه ازدواج سبب شود که انسان گرفتار انجام مکروهی گردد.

2- هرگاه از نظر جسمی آمادگی برای همبستری نداشته باشد.

د- ازدواج مستحب:

هرگاه هیچ کدام از صورت های قبل نباشد ازدواج به عنوان حکم اولی مستحب است و اما اگر تقویت کننده ی عمل به مستحبات در دین باشد، مستحب موکد می شود.

ه- ازدواج مباح

هرگاه ترک ازدواج با انجام آن، مصلحتی یکسان داشته باشند ازدواج مباح نامیده می شود.

فواید ازدواج:

1- حفظ دین و پاک زیستن. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «هر کس ازدواج کند نصف دینش را حفظ می کند.» 3

2- نیکو شدن اخلاق. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: "مردان بدون همسر را زن بدهید؛ زیرا خداوند با ازدواج اخلاق آنان را نیکو می گرداند." 4  همچنین می فرمایند: « به زنان بی همسر شوهر بدهید، زیرا خداوند با ازدواج، اخلاق آنان را نیکو می گرداند.» 5

با مجرد ماندن خانواده تشکیل نمی شود و با عدم تشکیل خانواده به تدریج از ارزش آن کاسته می شود و زمینه ی آسیب های فردی و اجتماعی فراهم خواهد شد یا همان مشکلی که امروزه غرب با آن دست و پنجه نرم می کند

3- دستیابی به آرامش خاطر. حضرت علی بن حسین علیه السلام می فرماید: و اما حق همسرت آن است که بدانی خداوند عز و جل او را برای تو وسیله ی آرامش و انس قرار داده است. 6

4- ظهور و تبلور مروّت و حس مسئولیت. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «مردان بی همسر را زن بدهید، زیرا خداوند بر احساس مردانگی و حس مسئولیت آنان می افزاید.»7  

5- زیاد شدن پاداش اعمال. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «همسردار در حال خواب، در نزد خداوند از انسان بدون همسری که روزها را روزه بگیرد و شب ها را تا صبح عبادت می کند برتر است.»8  

6- زیاد شدن روزی.

7- ارضای نیازهای جنسی از راه حلال و مقدس.

8- پدید آمدن افراد صالح و شایسته از نسل او .

9- دستیابی به کانون مقدس خانواده.

 

آفات مجرد ماندن:

1- بی توجهی به خانواده: با مجرد ماندن خانواده تشکیل نمی شود و با عدم تشکیل خانواده به تدریج از ارزش آن کاسته می شود و زمینه ی آسیب های فردی و اجتماعی فراهم خواهد شد یا همان مشکلی که امروزه غرب با آن دست و پنجه نرم می کند.                    

2- فراهم آمدن زمینه گناه: با مجرد ماندن، زمینه گناه افزایش می یابد.

3- فراهم شدن زمینه شرارت: مجردی به معنای رهایی است و کسی که رها است زمینه شرارت در او بیشتر پدید می آید به همین سبب پیامبر اسلام شرورترین افراد امت خود را مجردان می داند. (شِرارُ امّتی عزّابُها) 9

 

پی نوشت ها:

1. یس،آیه 36

2. بحارالانوار، ج 100، ص 219

3. وسائل الشیعه، ج 20، ص 16

4.  نوادر الراوندی، ص 36

5. مستدرک الوسائل، ج 14، ص 303

6. مستدرک الوسائل، ج 11، ص 160

7. بحارالانوار، ج 100، ص 222

8. مستدرک الوسائل، ج 14، ص 155

9. بحارالانوار، ج 100،ص222

سمیه فیض آبادی

منبع :تبیان


نویسنده: مجيد كمالي

ظاهر کردن عکس توسط نامحرم

 

مراجع تقلید

سوال: ظاهر کردن عکس های بدون حجاب شرعی توسط نامحرم چه حکمی دارد؟

 

امام خمینی (ره)

اگر ظاهر کننده عکس زن را نشناسد و مفسده ای نباشد اشکال ندارد.

استفتائات، 1381، ج 3 ص 264، با استفاده س 26

 

آیت الله بهجت (ره)

اگر مفسده و فتنه ای نباشد اشکال ندارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

 

آیت الله تبریزی (ره)

در صورتی که بشناسد جایز نیست. والله العالم

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

آیت الله فاضل لنکرانی (ره) اگر او را نشناسد و مفسده ای هم نداشته باشد مانعی ندارد

آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)

اگر او را نشناسد و مفسده ای هم برآن مترتب نگردد اشکال ندارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

 

آیت الله خوئی (ره)

در صورتی که مرد ظاهر کننده صاحب عکس را نشناسد و از دیدن آن به ریبه (گناه) نیفتد و اگر می شناسد موجب هتک آن زن صاحب عکس نباشد مانعی ندارد.

استفتائات، 1381، ص 300، با استفاده از س 1017

 

آیت الله سیستانی (دام ظلّه)

اگر صاحب عکس را نشناسد جایز است.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

 

آیت الله فاضل لنکرانی (ره)

اگر او را نشناسد و مفسده ای هم نداشته باشد مانعی ندارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

 

آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)

در صورتی که افراد نامحرمی که عکس او را می بینند او را درست نشناسند اشکالی ندارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)


نویسنده: مجيد كمالي

ازدواجی که در شرع مقدس جایز نیست!!

عروسی

سوال: برخی خانواده ها برای ازدواج دخترانشان مخارج زیادی را بر داماد تحمیل می کنند مانند برپایی مجلس در تالارها با هزینه ها ی سنگین، و.......به بهانه آبرو داشتن، که از این طریق مخارج کمرشکنی را بر دوش داماد قرار می دهند و او را مجبور به زیر بار قرض رفتن و بسیاری از مشکلات دیگر می کنند تا جایی که او قلبا راضی به این مخارج نیست ولی مجبور می شود. آیا این بهانه ها که به نوعی سد راه ازدواج جوانها می گردد شرعا چه حکمی دارد و در صورت عدم رضایت داماد به انجام این مخارج استفاده از آن چه صورتی دارد؟

حضرت آیة الله خامنه ای(مدظله):

خانواده ها باید در آسان نمودن امر ازدواج جوانان تالاش کنند و در هر صورت تصرف در خوراکی که داماد در اختیار میهمانان قرار می دهد بی اشکال است.

 

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

ترویج این امور فی نفسه وجهی ندارد و گاهی خلاف شرع است.

 

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی(مدظله):

واضح است که تکلیف در امر ازدواج و غیره مرضی(مورد رضای) شرع مقدس نیست ولی بعد از برگزاری استفاده از مخارج برای مدعوین اشکال ندارد.

 

حضرت آیة الله بهجت(ره):

می تواند انجام ندهد و با وساطت افراد عاقل طرفین نوعا مشکل کم می شود.

 

حضرت آیة الله مکارم شیرازی(مدظله):

جایز نیست.

 

حضرت آیة الله تبریزی(ره):

این امر احتیاج به تصمیم عمومی دارد و مردم باید بدانند که اگر عمل مزبور سبب شود که عده ای از افراد ضعیف از ازدواج محروم شوند عملشان اشکال دارد و آنچه را که داماد برای عروسی خریده در صورتی که شخص بداند که داماد راضی به تصرف درآن نیست، تصرف در آن به خوردن باشد یا غیر آن جایز نیست.

 

حضرت آیة الله سیستانی(مدظله):

داماد ملزم نیست بپذیرد و خانواده عروس شرعا حق ندارد چنین اموری را پس از عقد تحمیل کنند.

منبع:کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"

 


نویسنده: مجيد كمالي

برای آنکه عروسی شاد، اما دینی و مذهبی برگزار کنیم، چگونه عمل کنیم؟

 
پاسخ: 

خداوند در قرآن درباره مؤمنانى كه از رشد ايمانى بالايي برخوردارند، مى فرمايد: علامت رشد ايمان آن ها اين است كه از كفران و فسق و گناه بدشان مى آيد و ايمان محبوب قلب آنان است. (حجرات (49)، آيه 7.)
آرى، مؤمن و كسى كه قلبش به نور تقوا روشن شده، هرگز براى شادى و لذت چند دقيقه اى، نافرمانى خدا را نمى كند.
برای اين كه مجالس خوبى در عروسى ها داشته باشيم كه هم مملو از شادى و سرور باشد و هم گناه و معصيت نداشته باشد و هم خانواده و فاميل راضى باشند، نكات زير را پيشنهاد مى كنيم:
1. بايد سعى شود اهميت اين موضوع به اعضاى خانواده، خصوصا والدين و خواهران و برادران عروس و داماد تفهيم شود. البته اين مطلب بايد با لطافت و در عين حال، قاطعانه بيان شود و تا جايى كه ممكن است كسى رنجيده خاطر نگردد. براى اين، ممكن است لازم باشد که ماه ها زمينه سازى شود و با آن ها صحبت شود.
2. براى اين كه بتوانيم يك فرهنگ و عادت بد را تغيير دهيم، لازم است جانشين مناسبى براى آن در نظر بگيريم. شما نيز اگر نمى خواهيد با گناه و معصيت مجلس عروسى را شاد كنيد، بايد به جاى آن از برنامه هاى مجاز استفاده كنيد. يكى از روش هايى كه تجربه شده و بسيار هم موفق بود، استفاده از مداحان مذهبى و هنرمندانى است كه به وسيله خواندن اشعار شادى بخش و گفتن لطيفه هاى مناسب مجلس را شاد مى كنند. همچنين استفاده از افرادى كه كارهاى تردستى و ديدنى انجام مى دهند و مى توانند مجلس عروسى را با صفا و شاد كرد. بعضى از اين افراد هنرمند وقتى در مجلسى شركت مى كنند، بدون اين كه گناهى در برنامه هاى آن ها باشد، يا كسى را مسخره كنند و امثال آن، چنان مجلس را گرم مى كنند كه افراد شركت كننده يكسره مى خندند. البته بهتر است با ذكر اشعارى در مدح ائمه اطهار و خصوصا امام زمان - علیهم السلام - معنويتى هم در ملجس عروسى ايجاد كنيم.
3. بهتر است مجالس عروسى را در مناسبت هاى مذهبى و جشن هاى مذهبى مثل ميلاد ائمه يا اعياد مذهبى برگزار كنيم و در ضمن، به تناسب اين شب ها اشعار خاص آن هم خوانده شود.
4. در صورتی كه توان مالى داريد، پذيرايى خوبى از ميهمان ها داشته باشيد؛ زيرا پذيرايى، يكى از وسايل شادى بخش است و مى تواند جانشين خوبى براى ابزارهاى حرام شادى باشد.

منبع:سایت پاسخگو


نویسنده: مجيد كمالي

رقص زن در برابر زنان یا مردان محرم

مراجع تقلید

سوال: رقص زن در مجالس عروسی زنان در نزد آقایان محرم چه حکمی دارد؟

امام خمینی (ره)

رقص مظنه تحریک غریزه جنسی و حرام است علی الاحوط مطلقا مگر رقص همسر برای همسر.

احکام ازدواج، ص 186

 

آیت الله بهجت (ره)

رقص به تمام انواع آن اشکال دارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

 

آیت الله تبریزی (دام ظلّه)

رقص زن برای مردان چه محرم باشد یا غیر محرم جایز نیست.

استفتائات جدید، ص 224 س 1067

 

آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)

در رقص حرام فرقی بین مرد یا زن نیست و همچنین فرقی نمی کند که در برابر محرم باشد یا در برابر نامحرم.

سوال: رقص زن در برابر زنان دیگر و یا مردان محرم چه حکمی دارد؟

بسمه تعالی. رقص اگر مهیج شهوت یا مستلزم مفسده باشد جائز نیست.

اجویة الاستفتائات، ص 277 س 1178

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

 

آیت الله سیستانی (دام ظلّه)

سوال: رقص زن در برابر زنان دیگر و یا مردان محرم چه حکمی دارد؟

بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

 

آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)

فقط رقص زن برای شوهرش تنها، جایز است و بقیه اقسام حرام است.

جامع الاحکام، ج1، ص 297، س 1023

 

آیت الله فاضل لنکرانی (ره)

به طور کلی رقص نوعاً منشا فساد و از بین رفتن شرم و حیاء است لذا احتیاط در ترک رقص و عدم حضور در مجلس رقص است مطلقا.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

 

آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)

تنها رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه اشکال دارد.

استفتائات، ج 3 ، ص 157س 465 و 456

 

آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)

اشکال دارد.

هزار و یک مساله فقهی، ج 2، ص 172، س 574


نویسنده: مجيد كمالي

فرق ازدواجهای موقت با روابط نامشروع!

موقت

 

ازدواج، در عرف و شرع، پیمان زناشویى است و بر اساس آن، براى مرد و زن نسبت به یكدیگر، تعهّداتى اخلاقى و حقوقى پدید مى‏آید كه سرپیچى (از بسیارى) از آن‏ها، عقوبت و كیفر را در پى خواهد داشت. (1)

ازدواج در هر آیینى، با قوانین و مقرّرات ویژه‏اى صورت مى‏گیرد و اسلام به آداب و رسوم دیگر اقوام احترام گذاشته و ازدواج آنها با یکدیگر را صحیح می‌داند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به کسانی که پیوند زناشویی غیر مسلمانان را به بهانه اینکه عقد اسلامی بینشان جاری نشده باطل دانسته و ارتباط آنها با یکدیگر را نامشروع می پنداشتند فرمودند: لِكُلِّ قَوْمٍ نِكَاحٌ [2]؛ در هر آیینی قوانین و مقررات ویژه ای برای پیوند زناشویی وجود دارد که همان باعث جدایی ارتباط مشروع از نامشروع می شود. حال اگر زن و مردی (در هر دین و آیینی) بر اساس آن مقررات، زندگی مشترکی را آغاز کردند رابطه شان مشروع خواهد بود و جایز و در غیر اینصورت ارتباطشان نامشروع و به لحاظ همان آیین خودشان غیر قانونی خواهد بود.

با این توضیحات فرق بین ازدواج (نکاح) با زنا (سفاح) روشن می شود: یکی ارتباط و پیوند مشروع و قانونمند است و دیگری ارتباطی غیر مشروع و بی ضابطه؛ چه در اسلام باشد و چه در غیر اسلام.

از اینجا بی اساسی این سخن که: « صیغه زنای شرعی است » روشن می شود؛ زیرا صیغه یا همان ازدواج موقت یک نکاح شرعی است ولی زنا یک ارتباط غیر شرعی و اصولا در اسلام چیزی به نام حرام شرعی وجود ندارد؛ کار یا شرعی است یا غیر شرعی.

این هم که برخی «ازدواج موقت» را «هرزگی شرعی» می نامند نشانگر بی خبری ایشان از معنای «ازدواج» و «هرزگی» است. اگر کسی بداند که ازدواج یک پیوند قانونمند و بر اساس مقررات ویژه است و هرزگی روابط بی ضابطه و خارج از چهارچوب بین زنان و مردان است؛ دیگر این دو مقوله کاملا از هم جدا را به هم نیامیخته و عادل را فاسق نمی خواند.

شرع یعنی قانون؛ قانونی برای زندگی با سعادت و هرزگی یعنی فرار از این قانون برای زندگی با نکبت. بر این اساس چگونه می توان هرزگی را بخشی از شرع دانست و یک کار کاملا شرعی را هرزگی نامید؟!

فرقهای اساسی بین ازدواج موقت و روابط نامشروع وجود دارد و هرگز نباید رابطه نامشروعی که مورد نفرت خداوند متعال است را به بهانه شباهت در مورد یا مواردی، همانند ازدواجی دانست که مورد عنایت قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) است و احکام و قوانین مشخص و الزام آور خاصی دارد

فرق بین ازدواج موقت و زنا

فرق اول

ازدواج موقت مانند ازدواج دائم، پیوندی است که قرآن [3] و روایات اهل بیت علیهم السلام [4] بر جواز، صحت و درستی آن تاکید دارند. اما زنا رابطه ایست غیر قانونی و خلاف شرع که قرآن[5] و روایات اهل بیت علیهم السلام [6] به شدت از آن نهی کرده اند و نیز در هر مکتب و آیینی که فطرت در آن دفن نشده باشد کاری است غیر انسانی و خلاف قانون.

اینکه امیرالمومنین(علیه السلام) می فرماید: ما زَنا غیورٌ قَطُّ [7] ؛ هرگز انسان غیرتمند زنا نمی کند یا ما زَنا عَفیفٌ [8] ؛ هیچ انسان پاکدامنی زنا نمی کند. گویای همین مطلب است. امام علیه السلام نفرمود هیچ مومن یا مسلمانی خود را به این کار آلوده نمی کند؛ بلکه حضرت این سخن را درباره تمام کسانی فرمود که هنوز فطرت الهی شان فعال است و نفس می کشد.

فرق دوم

ازدواج موقت به مانند ازدواج دائم نیازمند اجرای صیغه است [9] که این صیغه بر خلاف تصور برخی، «دعا» نیست؛ بلکه عبارتهایی است که مفاد آن ابراز از سوی زوجه و قبول از سوی زوج برای شروع یک زندگی مشترک است و در اصطلاح به آن ایجاب و قبول گفته می شود که باید به قصد انشاء بیان شود. [10] این ایجاب و قبول گاهی به واسطه وکیل یا وکلای دو طرف صورت می گیرد که احکام خاص خود را دارد.

در حالی که در زنا، هیچ یک از این احکام وجود ندارد نه صیغه ای (تا چه رسد به قصد انشاء) نه ایجابی و نه قبولی.

قبل از بیان ادامه فرقها پاسخ به یک سوال ضروری است:

شروط ضمن عقد یا مهریه سنگین؟!

اجرای صیغه چه اهمیتی دارد؟!

آسانی «اجرای صیغه» و کمی زمانی که این کار می برد سبب شده تا عده‌ای اصل آن را ناچیز دانسته و از اهمیت آن غفلت کنند تا جایی که برخی نوشته اند «چه فرقی می کند که برای برقراری رابطه، اولش چیزی خوانده شود یا نه؟!»

از این عده می پرسیم: آیا واقعا فرقی بین رعایت یک قانون و رعایت نکردن آن نیست؟ برای مثال، شما رئیس بانک هستید. کسی به شما مراجعه کرده و تقاضای چند میلیون وام می کند. شما هم با تقاضای او موافقت می کنید به شرط آنکه او شرایط و تعهداتی را که بانک از او می خواهد در عرض چند دقیقه امضاء کرده و بپذیرد؛ اما او از شما می‌خواهد تا بدون گذراندن مراحل قانونی، خواسته او را اجابت کرده و پول را به او تحویل دهید. او این جمله را به شما می گوید:

«چه فرقی می کند من این چهار تا برگه را امضاء کنم یا نه؟ اصل آن نقل و انتقال پول است.»

شما چه جوابی به او می دهید؟ حق را به او می دهید و فورا پول را در اختیارش می گذارید؟ یا به او می گویید درست است که چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد؛ اما کار باید طبق قانون باشد؛ اگر قانون اجرا نشد این نقل و انتقال دیگر نامش پرداخت وام نیست؛ اختلاس است. با همین چند دقیقه، کار به آن خوبی، به کاری به این بدی تبدیل می شود بی آنکه تغییری در ظاهر آن پدید آمده باشد.

گذشته از این که در این مثال، قانون، قانون اعتباری انسانی است؛ ولی اجرای عقد برای ازدواج، قانون واقعی الهی است.

فرق سوم

تمام احکام محرم و نامحرمی که در ازدواج دائم وجود دارد در ازدواج موقت نیز لحاظ می شود. برای مثال مرد به محض اینکه زنی را صیغه کرد دیگر حق ازدواج با مادر او را نخواهد داشت؛ آن زن هم دیگر حق ازدواج با پدر این مرد را ندارد و بسیاری از احکام دیگر.

ولی در زنا که سراسر بی بند و باری و عدم رعایت قوانین شرع است؛ این احکام از اساس معنا ندارد.

فرق چهارم

در ازدواج موقت پس از آنکه دو طرف از هم جدا شدند زن باید «عده» نگه دارد. نگه داشتن عده به این معناست که زن تا پایان مدت مشخص که «عده» نام دارد، حق ازدواج و ارتباط زناشویی با مرد دیگری را ندارد. [11]

با نگاهی گذرا بر این قوانین و احکام، بر هر مُنصِف متدینی پوشیده نخواهد ماند که فرق و فاصله بین ازدواج موقت و زنا از بهشت تا جهنم است. چگونه می توان ازدواج موقت را عین و یا حتی شبیه به کاری دانست که در آن نه خبری از صیغه است نه صحبت از محرم و نامحرم؛ نه زنی عده نگه می دارد و نه مردی عده آن زن را محترم می شمرد؟!

این هم که برخی «ازدواج موقت» را «هرزگی شرعی» می نامند نشانگر بی خبری ایشان از معنای «ازدواج» و «هرزگی» است. اگر کسی بداند که ازدواج یک پیوند قانونمند و بر اساس مقررات ویژه است و هرزگی روابط بی ضابطه و خارج از چهارچوب بین زنان و مردان است؛ دیگر این دو مقوله کاملا از هم جدا را به هم نیامیخته و عادل را فاسق نمی خواند

یکی محبوب خدا و دیگری مغبوض خدا

ناخرسندی قرآن کریم از تشبیه حلال خدا به حرام خدا

عده ای به بهانه اینکه «نزول» (ربا) مانند «خرید و فروش» (بیع) ، سودآوری دارد این دو را مثل هم گرفتند و در برابر نهی از ربا گفتند: إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبا ؛ بی تردید بیع هم مثل رباست؛ درست مانند حرفی که امروز می زنند: صیغه هم مثل زناست؛ اما خداوند متعال پاسخ می دهد که کجا این مثل آن است؟ یکی مطابق قوانین شرع است و ما آن را حلال کرده ایم و دیگری خلاف شرع است و ما آن را حرام کرده ایم : أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا [12] پس نگویید این هم مثل آن است.

جالب تر اینکه شبیه همان حرفی را که طرفداران «ربا» به طرفداران «بیع» می زدند و می زنند؛ طرفداران «زنا» به طرفداران «نکاح» می زدند و می زنند. که امید است مومنین در اظهار نظر و استفاده از تعابیر به این اصل قرآنی توجه نمایند و از تعابیری مانند «زنا» و «هرزگی» و «هوس رانی» و مانند اینها برای کاری که خداوند متعال آن را حلال کرده است استفاده نکنند.

 

نتیجه اینکه

فرقهای اساسی بین ازدواج موقت و روابط نامشروع وجود دارد و هرگز نباید رابطه نامشروعی که مورد نفرت خداوند متعال است را به بهانه شباهت در مورد یا مواردی، همانند ازدواجی دانست که مورد عنایت قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) است و احکام و قوانین مشخص و الزام آور خاصی دارد.

در مقاله بعد دلایل دیگر هجمه به این حکم الهی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

پی نوشت:

1.       تشكیل خانواده در اسلام، ص 19؛ التحقیق 12/234

2.       تهذیب الاحکام 7/472

3.       24/ نساء: فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنهُْنَّ فََاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً.

4.       نک به وسایل الشیعه، کتاب النکاح، ج20

5.       32/ اسراء: وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبیلاً.

6.       کافی 5/541 و 543

7.       غررالحکم ص684

8.       غررالحکم ص690

9.       تحریرالوسیله 2/220و 266

10.   تحریر الوسیله 2/242

11.   این مدت، از لحظه جدایی شروع شده و تا پایان دومین عادت ماهیانه او پس از جدایی ادامه خواهد داشت. این حکم فروعات دیگری هم دارد. ر.ک به تحریرالوسیله 2/337

12.   275/ بقره

امید پیشگر  

منبع:تبیان


نویسنده: مجيد كمالي

نگاه به اندام و صورت زن برای ازدواج

حلقه ازدواج

سؤال: شرایط و حکم نظر به وجه و کفین(صورت و دو دست تا مچ)، مو و سایر اعضاء بدن زن، غیر از عورت برای ازدواج چه می باشد؟

امام خمینی(ره)

نظر به صورت و دو دست و مو و محاسن و مچ دست و سایر بدن به جزء عورت جایز است به شرط این که به قصد لذت نباشد، مانع شرعی از ازدواج با او نداشته باشد، احتمال بدهد زن ازدواج با او را قبول می کند، با این نگاه کردن اطلاع تازه ای پیدا می کند، و در صورتی که با نظر اول اطلاع حاصل نشد تکرار مانعی ندارد.

تحریرالوسیله، ج 2، کتاب النکاح، ص 245، م 28، اولین بحث

 

آیت الله بهجت (ره)

نگاه کردن مرد به صورت زنی که می خواهد با او ازدواج کند، جایز است به شرط آنکه بداند، مانع شرعی از ازدواج با او نیست و احتمال هم بدهد که زن ازدواج را قبول می کند و احتمال بدهد که با این نگاه کردن اطلاع تازه ای پیدا می کند و با این شرایط، نگاه کردن فقط برای مرد جایز است اگر چه چند مرتبه باشد، بلکه چنین نگاه کردنی برای جلوگیری از نزاع بعد از عقد مستحب هم هست و اجازه ی زن هم در آن لازم نیست بنابر اظهر نگاه کردن به مو و محاسن و دیگر آن زن هم، با همین شرایط جایز است.

توضیح المسائل، ص 386، م 1944

 

آیت الله تبریزی(دام ظلّه)

نگاه به زنی که قصد ازدواج با او را دارد و قصد التذاذ هم ندارد اشکال ندارد و در صورتی که با نظر اول اطلاع حاصل نشد تکرار مانعی ندارد، نگاه به صورت و دست ها و مو و مقداری از بدن، که گردن و بعضی از سینه است اشکال ندارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات

 

آیت الله خوئی(ره)

نگاه به محاسن زنی که قصد ازدواج با او را دارد مثل: صورت، دست ها، مچ دست ها، مو و ساقین، جایز است به شرط این که به قصد تلذذ نباشد و در صورتی که با نظر اول اطلاع حاصل نشد، تکرار جایز است و احتمال اختیار (اجازه) زن را داشته باشد.

منهاج الصالحین، ص 259، ج 2، م 1232، تعلیقه بر العروة الوثقی، ج 2، ص 580، م 26 (3658)

 

آیت الله سیستانی (دام ظلّه)

نگاه به محاسن زنی که قصد دارد با او ازدواج  کند مثل: صورت، دست ها، مچ دست ها، مو و ساقین و نحو ذلک  جایز است به شرط این که به قصد تلذذ نباشد و احتمال اختیار کردن زن را بدهد و تزویج او فعلاً جایز باشد مثلاً در حال عدّه نباشد.

منهاج الصالحین، ج 3، ص 15، م 28

 

آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)

بنابر احتیاط واجب اکتفا کند به دیدن وجه، کفین، مو، محاسن و اگر با یک مرتبه مقصود حاصل نشود؛ یعنی اطلاع بر حال او پیدا نکند تکرار نظر مانع ندارد و شرط است در جواز نظر به اینکه از حال او قبل از نظر، اطلاع نداشته باشد و احتمال تزویج با او را بدهد والاّ جایز نیست.

هدایة العباد، ج 2، ص 400، م 28 جامع الاحکام، ج 2، ص 171، م 1709

 

آیت الله فاضل لنکرانی (ره)

نگاه به صورت، دست ها، موها و محاسن زنی که می خواهد با او ازدواج نماید، جایز است، بلکه به سایر بدن زن به غیر از عورت او نیز می تواند نگاه کند، البته به شرط اینکه احتمال دهد او را اختیار می کند و مانعی از ازدواج با او نیز وجود نداشته باشد. (مثلاً در عدّه -مدت زمانی که زن پس ازطلاق و یا فوت شوهر اجازه ازدواج با شخص دیگری را ندارد- نباشد، شوهر نداشته باشد)

احکام الواضحه، ص 374، م 1649

 

آیت الله گلپایگانی (ره)

زن مخصوصی را که قصد دارد ازدواج کند جایز است نگاه کند به مقداری که زشتی و زیبایی او را تشخیص دهد و اما اگر بخواهد زن های متعدد را نگاه کند که هر کدام را پسندید انتخاب کند، جایز نیست. نگاه کردن باید بدون قصد تلذذ باشد و احتیاط واجب اکتفا کردن به صورت و دست هاست به شرط اینکه عارف (آگاه) به حال (وضعیت ظاهری)آ ن زن نباشد.

مجمع المسائل، ج 2، ص 229، س 647 و 648  هدایة العباد، ج 2، ص 309، م 1073

 

آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)

نگاه کردن مرد به زنی که می خواهد با او ازدواج کند (به مو و گردن و صورت و دست ها و محاسن او) به منظور آگاه شدن از حسن و عیب او جایز است. حتی اگر با یک بار نگاه کردن این منظور حاصل نشود می تواند چند بار در چند مجلس نگاه کند.

توضیح المسائل، ص 409، م 2091، تعلیقات بر العروة الوثقی، ص 665، م 26

 

آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)

نگاه کردن به صورت، دست ها، مو و محاسن زنی که می خواهد با او ازدواج کند جایز است؛ بلکه جواز نظر به سایر بدن او غیر از عورت نیز بعید نیست. بله اگر خصوصیات زن را از روی لباس بتواند تشخیص دهد بدون پوشش نمی تواند نگاه کند.

تعلیقة بر العروة الوثقی، ص 440، م 26

 

آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)

نگاه کردن به زنی که قصد ازدواج با او را دارد جایز است.

منهاج الصالحین، ج 3، ص 295، م 1232


نویسنده: مجيد كمالي

پوشیدن لباس های نیمه عریان در مجالس عروسی

سوال: پوشیدن لباسی که پوشش مناسب ندارد (مثلاً یقه باز تا نصف سینه) در مجالس عروسی چه حکمی دارد؟

امام خمینی (ره)

اگر مفسده ندارد جایز است.

العروةالوثقی، 1378، ج 1، ص 414، با استفاده از فصل فی الستر و الساتر

 

آیت الله بهجت (ره)

در مورد زن در بین زن ها اگر فتنه و فسادی داشته باشد باید خود را بپوشاند.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم)

 

آیت الله تبریزی (دام ظلّه)

چنانچه مرد نامحرم در مجلس بوده ولو آن مرد نامحرم داماد باشد زن ها باید بدن خود را از دید نامحرم بپوشاند. والله العالم

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم)

آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه) اگر زن، در جمع زنان باشد اشکال ندارد و اگر مرد است و عمل او مخالف عفّت عمومی نباشد، نیز اشکال ندارد

آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)

موارد مختلف است؛ چنانچه موجب ترتب مفسده باشد، جایز نیست.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم)

 

آیت الله سیستانی (دام ظلّه)

فی حدّ ذاته مانعی ندارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم)

 

آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)

چنانچه در معرض دید نامحرم نباشد مانعی ندارد. واله العالم

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم)

 

آیت الله فاضل لنکرانی (ره)

اگرنامحرم نباشد حرام نیست.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم)

 

آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)

در صورتی که غیر همجنس وجود نداشته باشد و منشأ فسادی نگردد اشکالی ندارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم)

 

آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)

اگر زن، در جمع زنان باشد اشکال ندارد و اگر مرد است و عمل او مخالف عفّت عمومی نباشد، نیز اشکال ندارد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء (قم)


نویسنده: مجيد كمالي

رفت و آمد پسر و دختر به منظور ازدواج

سوال: در بین بعضی از خانواده ها رایج شده که قبل ا ز اجرای صیغه عقد، داماد ( غیر از رفت و آمدهای متعارف که برای خواستگاری هست) رفت و آمدهایی با دختر دارد، به طوری که با هم گفت و گو و نشست و برخاست و رفتن به بیرون از منزل را دارند و یا این که دختر و پسر قبل از آن که والدین اطلاع یابند به اصطلاح خودشان با شوهر آینده شان در مورد زندگی آینده ساعت ها با هم گفتگو دارند. آیا این نوع روابط جایز است یا نه؟        

حضرت آیة الله خامنه ای:

معیار در جواز صحبت کردن با نامحرم مفسده و عدم مفسده است.

حضرت آیة الله تبریزی: تا وقتی که صیغه عقد اجرا نشده دختر و پسر با هم نامحرم هستند و حکم آنها، حکم بقیه افراد نامحرم است

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:

این ارتباطات با بیگانه جایز نیست.

 

حضرت آیة الله بهجت:

نگاه کردن مرد به صورت زنی که می خواهد با او ازدواج کند جایز است به شرط آن که بداند که مانع شرعی از ازدواج با او نیست و احتمال هم بدهد که زن ازدواج را قبول کند و احتمال هم بدهد که با این نگاه کردن واطلاع تازه ای پیدا می کند .

 

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:

جایز نیست.

 

حضرت آیة الله تبریزی:

تا وقتی که صیغه عقد اجرا نشده دختر و پسر با هم نامحرم هستند و حکم آنها، حکم بقیه افراد نامحرم است.

 

حضرت آیة الله مکارم شیرازی:

به مقداری که برای شناخت یکدیگر لازم است اشکالی ندارد مشروط بر این که گفتگوهای معمولی و عادی و به مقدار نیاز باشد.

 


منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"


نویسنده: مجيد كمالي

مشاوره در ازدواج

1 مقصود از شروط ضمن عقد چیست و چه چیزهایى را مى‏توان در ضمن عقد، شرط كرد؟
2 تحقیق تا چه اندازه در ازدواج اهمیت دارد و چرا برخى از خانواده‏ها به آن كم‏توجهى مى‏كنند؟
3 مناسب‏ترین زمان براى آزمایش ازدواج چه وقتى است؟
4 آیا لازم است دختر و پسر و خانواده‏هاى آنان از نظر اقتصادى و تمكن مالى همتاى هم باشند؟
5 آیا در ازدواج همتایى خانواده‏ها نیز لازم است؟
6 همتایى اعتقادى در ازدواج چقدر اهمیت دارد؟
7 آیا درست است كه والدین به علت مجرد بودن خواهر بزرگ‏تر، مانع ازدواج خواهر كوچك‏تر مى‏شوند؟
8 پدرم اجازه ازدواج با همسر دلخواهم را نمى‏دهد. آیا مى‏توانیم به صورت پنهانى ازدواج و فرار كنیم؟
9 آیا ازدواج در سنین پایین ممكن است مشكلاتى در پى داشته باشد؟
10 بهترین و مناسب ترین سن براى ازدواج چه زمانى است؟
11 چه عواملى سبب مى‏شود كه انسان ازدواج را بر خود تحمیل كند؟
12 وظایف عروس خانم های فهیم و قدرشناس نسبت به مادرشوهرهاچیست؟
13 وظایف مادرشوهرهای صالح و مهربان نسبت به عروس خانم هاچیست؟
14 علت سردی در روابط بعضی از عروس خانم ها و مادرشوهرهاچیست؟
15 آیابایددرامورزندگی بازن مشورت کرد؟

نویسنده: مجيد كمالي
ادامه مطلب ...

پاسخگویی به سوالات ازدواج

1 در دوران عقد تا عروسى - كه دختر در خانه پدر به سر مى‏برد - آيا تأمين نفقه او بر عهده شوهر است؟
2 آيا خانواده عروس، مى‏تواند براى داماد حلقه و انگشتر طلا تهيه كند؟
3 اگربعدازدواج معلوم شودكه زن عيبى داردكه شوهرمى‏تواندعقدرافسخ كند،آيازن هنگام فسخ عقد،حق ....
4 آيا زن مى‏تواند پيش از خواندن عقد موقّت، مهريه خويش را ببخشد و خطبه عقد را بدون ذكر مهريه بخوانند؟
5 اگر لواط كننده و لواط دهنده، هر دو نابالغ باشند، آيا باز ازدواج با خواهر لواط دهنده حرام مى‏شود؟
6 هرگاه با زنى به صورت دائم يا موقت ازدواج كند، آن‏گاه معلوم شود كه شوهر دارد، تكليف چيست؟
7 مردى با زنى كه در عده است ازدواج مى‏كند؛ ولى از حكم مسئله آگاه نبوده است!! تكليف مهريه چگونه است؟
8 زنى كه شوهر دارد، اگر به ديگرى زنا دهد؛ آيا شوهر بايد از او جدا شود؟
9 مردى كه همسرش را طلاق رجعى داده، آيا در اين مدت بايد نفقه‏اش را بدهد؟
10 حداقل و حداكثر مدت در عقد موقت چه مقدار است؟
11 آيا در ازدواج موقت يك ماهه، كه زن مطمئن است كه حامله نشده؛ آيا در اين صورت نيز بايد عده نگه دارد؟
12 جهيزيه‏اى كه پدر به دخترش داده؛ آيا مى‏تواند پس بگيرد؟
13 اگر مردى با زن شوهردار زنا كند، آيا بعد از طلاق (زن و شوهر) مى‏تواند با او ازدواج كند؟
14 زن و مردى كه ازدواج موقّت كرده‏اند، اگر بخواهند مدت آن را افزايش دهند؛ آيا صيغه مجدّد لازم است؟
15 مرد تا چه اندازه مى‏تواند به بدن زن، هنگام خواستگارى نگاه كند (البته با رعايت شرايط خاص خود)؟
16 اگر دختر، بدون اذن پدر ازدواج كرد و بعد پدر آن عقد را تنفيذ نكرد، تكليف چيست؟ آيا عقد باطل است؟
17 آيا مراسم عقد و عروسى در ماه محرم و صفر جايز است؟
18 اگر مهريه زن عين خارجى (مانند خانه، ماشين و...) باشد و سپس آن را به شوهر ببخشد، آيا مى‏تواند ...
19 آيا نگاه به بدن نامزد خود كه هنوز نامحرم است (ولى محرم شدن قطعى است)، جايز است؟
20 آيا زن مى‏تواند هرگونه تصرفى در مهريه‏اش انجام دهد؟
21 آيا پرداخت مهريه، به همان مبلغى است كه قبلاً معين شده و يا بايد به نرخ روز محاسبه شود؟
22 اگر مرد بعد از ازدواج، قدرت پرداختن مهريه را نداشته باشد؛ آيا زن مى‏تواند از نزديكى او جلوگيرى كند؟
23 اگردخترگفت پدرو مادرم رضايت قلبى به ازدواج دارند؛آيامى‏توان به گفته او-بدون اذن پدر-باوى ازدواج کرد؟
24 دخترى كه در دوران عقد تا عروسى در خانه پدر زندگى مى‏كند؛ آيا مى‏تواند مهريه خود را طلب كند(با ....
25 مردى فاقد منزل و هرگونه ملكى است؛ ولى در هنگام تعيين مهريه، به دروغ يك دانگ و نيم از منزل مسكونى...
26 آيا زن بعد از اجراى عقد ازدواج، مى‏تواند مهريه خود را مطالبه كند؟
27 عده‏اى براساس برخى سنت‏ها، در محضر مراجع و علما، عقد ازدواج را با مهريه معين (14 سكه) جارى ...
28 اگر مردى در هنگام اجراى عقد ازدواج شرط كند كه در صورت توانايى مهريه را بپردازد؛ آيا زن مى‏تواند....
29 اگر زن از حقوق شرعى و واجب شوهر سرپيچى كند (براى مثال تمكين نكنديا بدون اجازه از منزل بيرون رود)...
30 آيا در اينترنت و چت با ديگرى، مى‏شود عقد موقت را با انجام تايپ اجرا كرد؟

نویسنده: مجيد كمالي
ادامه مطلب ...

حقایقی درباره ازدواج از راه دور

 
عروس گوشی تلفن را رو به مهمان‌ها نگاه‌داشته است. لطفاً همه سكوت كنید داماد می‌خواهد بله بگوید؛ بله‌ای از آن سوی آب‌ها، به فاصله هزاران كیلومتر‌. تنها عكس‌ داماد در كنار سفره عقد است... و عقد ازدواج جاری می‌شود؛ پیوند 2 انسان در 2گوشه دنیا. مرد‌، سال‌ها‌ست كه در خارج از كشور زندگی می‌كند، دایره شناخت عروس و داماد از یكدیگر بسیار تنگ و محدود بوده؛ چند مكالمه تلفنی یا گفت‌وگوهایی از راه چت و اینترنت و وب‌كم و ای‌میل؛ ازدواجی به پیشنهاد و سفارش دوست همكار فلانی یا خاله دوست همسایه...گاهی شناخت‌ها قدری بیشتر است؛ قرار ملاقات و دیداری در یكی از كشورهای همسایه و اقامتی چند روزه در یك هتل!

اما درباره این ازدواج ها باید به چند نکته توجه داشت:

1 – شناخت ناکافی: امروز، آمار طلاق در داخل كشور رو به افزایش است و بخش قابل توجهی از این طلاق‌ها به دلیل نداشتن شناخت كافی از شرایط و روحیات همسر است‌. در این شرایط که زن و مردی كه در یك كشور و در مواردی یك شهر‌، یك محل و حتی یك فامیل و با وجوه فرهنگی مشترك‌، زندگی می‌كنند‌، در عرصه شناخت نامزد خود شكست می خورند و این شكست منجر به جدایی شان می‌شود، ازدواج دختر و پسر از راه دور، با شناخت حداقلی شان از طریق ایمیل، چت، تلفن و دیدارهای کوتاه مدت، خیلی بیشتر در معرض خطر است.

واقعیت این است كه فاصله‌ای طولانی و اقامت در خارج از كشور، شناخت فرد مهاجر را حتی برای پدر و مادر و خانواده خود او دشوار می کند. آدم ها مدام در حال تغییر هستند و در فضاهای فرهنگی مختلف که قرار می گیرند، میزان این تغییر بیشتر می شود.

پدر و مادر بسیاری از این دامادهای ایرانی ساكن خارج از كشور‌، هنگامی كه گله‌های عروس را از اعتیاد‌، مشكلات روحی و اخلاقی یا اقتصادی شوهر می‌شنوند، متعجب و شرمنده می‌شوند و اظهار می کنند که در جریان مشکلات پسرشان نبوده اند. شناخت آنها محدود به شناختی است که پیش از رفتن پسرشان از او داشته اند.

2 – نیمه پنهان زندگی یک مرد: اگر مردی‌، زندگی در یك كشور خارجی را پذیرفته چرا در شكل و شیوه انتخاب همسر مطابق فرهنگ كشور و محل اقامتش رفتار نمی‌كند‌؟ واقعیت آن است كه بسیاری از آقایان ایرانی پس از تجربه سال‌ها زندگی در كشوری بیگانه، به آداب و رسوم و سنت‌های وطن خود در مورد ازدواج پایبند‌تر می‌شوند، از این روست كه مصمم می‌شوند از ایران همسر اختیار كنند. این مردان‌، از همسر ایرانی فرستاده شده برای خود‌، انتظار دارند كه زندگی با سبك و سنت ایرانی را برای شوهر به ارمغان بیاورد در حالی‌كه عروس از ایران آمده با اشتیاق و سودای رسیدن به فرهنگ آن كشور خارجی است كه چنین انتخاب و ازدواجی كرده است. تفاوت این 2 دیدگاه موجب بسیاری اختلافات، مشكلات و... ودر نهایت طلاق‌هاست.

3 - عشق با یك نگاه یا به یك صدا: از نكات قابل توجه در انتخاب‌ها و ازدواج‌های راه دور این است كه ارتباط مستمر تلفنی و تنها شنیدن صدای مرد‌، تعلق خاطری كاذب برای دختر ایجاد می‌كند‌. برای دختری كه شنیدن صدای نامزدش از راه دور تنها وسیله ارتباط و شناخت است‌، عرصه غرق شدن در خیال‌پردازی و رۆیا‌، فراخ و گسترده است چرا‌كه از صحنه واقعیات و دیدن رفتار نامزد و شناخت حقیقی او‌ محروم است. شاید آگاه بودن از تأثیر كاذب و البته عمیق شنیدن صدا بر احساسات زنانه‌، جلودار انتخاب‌هایی باشد كه تحت‌تأثیر چنین احساسات نیرومند و غیرمنطقی شكل می‌گیرد‌.

اگر پس از چنین ازدواج‌هایی زن‌، به دلایل مختلف از انتخاب خود پشیمان شده و زندگی زناشویی‌اش را به بن‌بست رسیده ببیند‌، در كشوری خارجی‌، با مشكلات خاصی مواجه است. صرف نظر از بحث اقامت و قوانین کار و...، فشار روانی طلاق در کشوری دیگر بسیار بیشتر از شرایط مشابه در ایران است

4 – وضعیت مالی نامعلوم: دامادهای خارج نشین می توانند مراسم عروسی باشکوهی برای شما بگیرند که همه فامیل را انگشت به دهان بگذارد. اما این به هیچ وجه نشان دهنده تمکن مالی خواستگار خارج نشین شما نیست. برای مرد ایرانی كه در كشوری خارجی به دلار یا پوند حقوق می‌گیرد چندان دشوار نیست كه درآمد چند ماهش را تبدیل به ریال كرده و جشن عروسی مفصلی در ایران برگزار كند‌. این وضعیت برای کسانی که به خارج از کشور سفر می کنند تا در رفاه زندگی کنند، اولین شوک و شکست ازدواج است. خیلی از این دختران بعد از ورود به کشور مقصد با زمزمه های شوهرشان در تشویق او به كاركردن رو به رو می شوند.

5 - نه راه پس، نه راه پیش‌: اگر پس از چنین ازدواج‌هایی زن‌، به دلایل مختلف از انتخاب خود پشیمان شده و زندگی زناشویی‌اش را به بن‌بست رسیده ببیند‌، در كشوری خارجی‌، با مشكلات خاصی مواجه است. صرف نظر از بحث اقامت و قوانین کار و...، فشار روانی طلاق در کشوری دیگر بسیار بیشتر از شرایط مشابه در ایران است. نداشتن شبکه حمایتی برای گذراندن روزهای بعد از طلاق، دوری از دوستان و خانواده و نزدیکان زمینه ساز بحرانی تر شدن این دوران می شود. از سوی دیگر، برگشتن فرد به کشور به دلیل طلاق معمولا با نوعی سرخوردگی و تحقیر همراه است و قضاوت منفی اطرافیان را در پی دارد و به همین دلیل خیلی از افراد طلاق گرفته در خارج، در هر شرایطی سعی در بازنگشتن دارند.

برگرفته از: همشهری


نویسنده: مجيد كمالي

متن و انشا’ قباله ازدواج

 

بسم الله الرحمن الرحیم

صورتمجلس قباله ازدواج

قال رسول الله صل الله علیه و آلهی و سلم: النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی

همانا ازدواج سنت من است و کسی که از این سنت پیروی نکند از من نیست

با عـنایت بـه الـطاف خـداوند مـتـعـال و بـه مـیمنت و خوشی قباله ازدواج ، زوجه : دوشیزه

محترمه و باکره مکرمه سرکار خانم                 فرزند        شماره شناسنامه                کد

 ملی                                صادره از                ساکن                               و زوج : جناب آقای  

              فرزند       شماره شناسنامه              کد ملی                       صادره از         

     ساکن                در لیله                ماه          سال             هجری شمسی                    به

 شرح زیر و با حضور بزرگان فامیل طرفین                 قلمی گردید.

مـهـــریـه حــضـرت فـاطمـه زهـرا(ســلام الـله علـیه) و یک جـلـد کـلام اللـه مـجـید و یک

شــاخـه نـبـات و یک شاخه گل رز و یک جام آئینه و شمعدان به انضمام             عدد سکه

 طلای تمام بهار آزادی و مبلغ                 ریال معادل               تومان وجه رایج کشور جمهوری

 اسلامی ایران به عنوان مهریه و مبلغ              ریال معادل                تومان وجه رایج کشور

 جمهوری اسلامی ایران به عنوان خرج مطبخ تعیین و مقرر گردید.و موارد فوق الذکر تماماْ بر

 ذمه آقای (ذکر نام داماد و مشخصات او) میباشد.                           

والسلام

 

امضاء زوج                                                                                   امضاء زوجه

امضاء شهود


برچسب‌ها: متن و انشا’ قباله ازدواج

نویسنده: مجيد كمالي

افراط و تفریط در انتخاب همسر

 
 
 
دو گروه در انتخاب همسر، دچار افراط و تفریط می شوند، اولین گروه کسانی هستند که می خواهند با فرشته ها ازدواج کنند. گروه دوم کسانی هستند که فکر می کنند آدم ها مثل خمیر بازی هستند و هر طور که بخواهند می توانند آنها بار بیاورند.

گروه اول می خواهند همه ی کمبودها و محرومیت های خود را با ازدواج با یک فرشته از بین ببرند و گروه دوم می خواهندهنر انسان سازی را خود را به نمایش بگذارند. در مواردی پیش آمده که انسان بد اخلاق با فرد خوش اخلاق ازدواج کرده در این راستا باید به نکاتی چند توجه کرد:

1- ما این گونه وصلت را تعبیر به ازدواج نمی کنیم بلکه تعبیر به ایثار می کنیم.

2- مسأله ی ازدواج با دلسوزی متفاوت است، ازدواج حساب یک عمر است.

3- همان قدر که احنمال می دهیم هنگام رودرویی دو فرد با صفات مثبت و منفی، گرایش از منفی به مثبت باشد، همان قدر هم باید احتمال بدهیم که گرایش از مثبت به منفی باشد.

4- به کسانی که می خواهند ایثار یا ریسک کنند، توصیه می کنیم که حد تحمل خود را در نظر بگیرید.

در ازدواج چیزی که بیش از همه اهمیت دارد تناسب و هماهنگی و کفویت است. نه فداکاری و قربانی کردن خود یا به دوش کشیدن بار دیگری.

اصل کفویت

آیا کسی که تحصیلات دانشگاهی مثلاٌ در مقطع لیسانس را تجربه کرده و افکار و عقایدش منطبق با محیط و فضای خاص تحقیقاتی دانشگاهی شکل گرفته با فردی که مثلاٌ در مقطع ابتدایی است یکسان است؟ پس اصل کفو بودن یکی از عوامل موثر در رسیدن به زندگی متعادل و منطقی است.

طرز فکر یکسان

طرز فکر و اندیشه های افراد از نوع فرهنگ، سطح تحصیلات، و سن آنان تأثیر می پذیرد مشابه بودن در نوع تفکر هم سطح بودن و یکسانی در نوع جهان بینی فهم و ادراک به مسائل مختلف فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی است.

عوامل فرهنگی

فرهنگ دارای ابعاد متفاوتی است که ریشه در افکار انسان داشته و با رسوخ در تمام جوانب حیات، به زندگی جهت می بخشد. نحوه ی معاشرت، برخوردها، تربیت فرزندان، دیدگاه نسبت به جنسیت افرادو …. متأثر از فرهنگ حاکم بر زیستگاه و ذهنیات ماست. تشابه یا تضاد فرهنگی، در معاشرت ها و رفت وآمدهای خانوادگی طرفین دخیل بوده و مستقیماٌ در زندگی زوج جوان اثر خواهد گذاشت.

 دختر و پسری كه از نظر اعتقادات دینی تناسب نداشته باشند در زمینه های گوناگون اختلاف نظر و احتمالاً ناسازگاری خواهند داشت

مسائل دینی- مذهبی

بهتر است كه دختر و پسر از نظر اعتقادات دینی و مذهبی با یكدیگر تشابه داشته باشند، نه تنها نوع مذهب، بلكه شدت پایبندی به این باورها هم عامل مهمی است.

دختر و پسری كه از نظر اعتقادات دینی تناسب نداشته باشند در زمینه های گوناگون اختلاف نظر و احتمالاً ناسازگاری خواهند داشت از جمله زمینه های مورد بحث موارد زیر را می توان نام برد: اختلاف در تربیت فرزندان – اختلاف در مسافرت ها و گردش – لباس پوشیدن( به ویژه حجاب برای زنان ).

صورت را دیدید سیرت را دقیق تر ببینید

الگوی شخصیت افراد در نحوه لباس پوشیدن، آرایش موها، شیوه ی سخن گفتن، ترکیب چهره و نوع کار های که به آن مشغول اند نهفته و مستتر است. انسان هر کاری که انجام می دهد نوع شخصیت و وی روی آن حک شده می شود.

منبع:تبیان


نویسنده: مجيد كمالي

ارزش و اهمیت ازدواج از نظر روایات


عَنِ النَّبِیِّ(صلى الله علیه وآله وسلم) قالَ: یُفْتَحُ أَبْوابُ السَّماءِ فى أَرْبَعَةِ مَواضِعَ: عِنْدَ نُزُولِ الْمَطَرِ وَ عِنْدَ نَظَرِ الْوَلَدِ فى وَجْهِ الْوالِدِ وَ عِنْدَ فَتْحِ بابِ الْكَعْبَةِ وَ عِنْدَ النِّكاحِ[1]
از پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) است كه فرمودند: در چهار موقع عنایت و رحمت حق متوجه انسان مى شود:
به وقت باریدن باران، به هنگام نظر كردن فرزند به صورت پدر، از باب مهر و محبت، در آن زمان كه در خانه كعبه باز مى شود، و آن وقت كه عقد و پیمان ازدواج بسته شده، و دو نفر با یكدیگر جهت زندگى جدید، وارد عرصه نكاح مى شوند.
قالَ النَّبِیُّ(صلى الله علیه وآله وسلم): تَزَوَّجُوا وَ زَوِّجُوا الاَْیِّمَ فَمِنْ حَظِّ امْرِء مُسْلِم إِنْفاقُ قیمَةِ أَیِّمِهِ وَ ما مِنْ شَىْء أَحَبَّ إِلَى اللّهِ مِنْ بَیْت یُعْمَرُ فِى الاِْسلامِ بِالنِّكاحِ.[2]
رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمودند: ازدواج كنید، و پسران و دختران مجرّد را همسر دهید، نشانه نیك بختى مسلمان این است كه مخارج شوهر كردن زنى را به عهده بگیرد. چیزى نزد حضرت حق محبوبتر از خانه اى كه در اسلام به سبب نكاح آباد شود نیست.
قالَ النَّبِیُّ(صلى الله علیه وآله وسلم): زَوِّجُوا أَیاماكُمْ فَإِنَّ اللّهَ یُحْسِنُ لَهُمْ فى أَخْلاقِهِمْ وَ یُوسِعُ لَهُمْ فى أَرْزاقِهِمْ وَ یَزیدُهُمْ فى مُرُوّاتِهِمْ.[3]
نبى اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمودند: مردان مجرد و عزب خود را زن دهید، تا حضرت حق اخلاقشان را نیكو، و روزیشان را فراخ و گشاده، و جوانمردیشان رازیاد كند.
قالَ رَسُولُ اللّهِ(صلى الله علیه وآله وسلم): النِّكاحُ سُنَّتى فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتى فَلَیسَ مِنّى.[4]
رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمودند: ازدواج روش من است، هر كس از راه و روش من روى بگرداند از من نیست.

نویسنده: مجيد كمالي
ادامه مطلب ...

.:: آخرین مطالب ::.

» گنجینه ( سه شنبه بیست و نهم بهمن 1392 )
» ( چهارشنبه ششم اردیبهشت 1391 )
» مجلس عروسی مختلط همراه با ساز و دهل سنتی ( شنبه بیستم اسفند 1390 )
» حکم گرفتن شاباش به عنوان هدیه ( شنبه بیستم اسفند 1390 )
» مبارزه با خرافات در ازدواج ( دوشنبه یکم اسفند 1390 )
» عدالت با همسران ( دوشنبه یکم اسفند 1390 )
» مهریه‌های عجیب ( یکشنبه هجدهم دی 1390 )
» پديده ي فرار از ازدواج ( شنبه بیست و سوم فروردین 1393 )
» نگاهي به اهداف و آثار ازدواج در قرآن ( چهارشنبه هفتم اسفند 1392 )
» انگيزه هاي غلط براي ازدواج ( چهارشنبه هفتم اسفند 1392 )
» هوش هيجاني و روابط زناشويي ( چهارشنبه هفتم اسفند 1392 )
» عشق اساس و پايه ازدواج نيست! ( چهارشنبه سی ام بهمن 1392 )